Prøv at forebygge mod smerter i ryggen snarere end at lindre

Har du ofte issues med din ryg? I denne tekst får du råd og tips til hvordan du nogle gange ville kunne omgå ondt i ryggen. Denne tekst er ikke en akademisk artikel, men et udtryk for vores sunde fornuft. Så brug artiklen på den måde!

Ondt i ryggen: Undgå med de her tips

De følgende forslag kan nogle gange hjælpe ved smerter:

  • Brug din krop aktivt når du har fri
  • Bevæg dig mere på dit arbejde – for personer med stillesiddende jobs på kontor så er hæve sænkeborde et fint svar på noget af problemet (læs mere om hæve sænkebord her hos haeve-saenkebord.dk)
  • Styrk dine rygmuskler – læs mere om træning af ryg her hos iForm.dk
  • Styrk dine mavemuskler – det kan også forebygge mod hård mave
  • Træn din bækkenbund – Læs mere om bækkenbundsøvelser her
  • Undgå forkerte løft – Det kan du læse meget mere om her hos HK
  • Lav øvelser der styrker dine muskelpumper – hvilket ikke er helt det samme som venepumpeøvelser (læs mere om venepumpeøvelser her: venepumpeoevelser.dk)
  • Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og Guiden til ergonomiske kontorstole – hold dig for guds skyld fra billige kontorstole a la dem her

Brug en stiv ryg til at undgå rygsmerter

Hvis du mærker en stiv ryg så skal du være opmærksom på kommende rygsmerter. Så det er et vink med en vognstang, hvis du begynder at få stiv ryg. Hvis du håndterer situationen ordentligt og laver øvelserne her på denne hjemmeside. Hvis alt går vel så vil du kunne undgå at få rygsmerter
Er du i tvivl om hvordan du skal håndtere din ryg, stivhed og eventuelle smerter, så kontakt din læge. De her fagpersoner har en uddannelse i at assisteremed ryggen og hvad der ellers kunne være galt.

Se eventuelt også de her hjemmesider: